Щоб здолати корупцію, без громадськості не обійтися


Щоб здолати корупцію, без громадськості не обійтися

З початку року до відділу внутрішньої безпеки при Державній податковій службі у Чернігівській області управління внутрішньої безпеки ДПС України надійшло 16 звернень зі скаргами на неправомірні дії податківців. Всі вони розглянуті і половина з них повністю або частково підтверджена.
Проведено більше 50-ти службових перевірок, під час яких виявлені порушення. Керівництву органів ДПС області внесено 19 подань про притягнення винних до дисциплінарної відповідальності. Семеро посадовців звільнено з органів ДПС, до 20-ти осіб застосовані дисциплінарні стягнення.

Згідно з протоколом про вчинення адміністративного корупційного правопорушення відповідно до вимог ч. 2 ст. 8 Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції» за рішенням суду одного податківця притягнуто до адміністративної відповідальності.
Також працівники відділу внутрішньої безпеки встановили, що в одній з міжрайонних податкових інспекцій області держподатінспектор мав фальшивий документ про отримання вищої освіти. Проти співробітника податкової служби, вже, звичайно, колишнього, порушено кримінальну справу за фактом використання завідомо підробленого документа.
Як свідчить практика, існують дві головні корупційні загрози, решта – похідні від них.
Перша – недосконале законодавство, що регламентує службову діяльність та надає чимало простору для суб’єктивного трактування норм законів. Прийняття Податкового кодексу – стратегічний крок до того, аби із цим назавжди покінчити.
Друга – тіньова економіка, яка тримається, зокрема, на корупції. Частка «тіні» скорочується, але махінатори намагаються уникнути покарання, спокушаючи «чорним налом» тих, хто має цьому протистояти.
Як боротися з негативними проявами? Позиція керівництва Державної податкової служби України у цьому питанні така.
Насамперед це мінімізація кількості ситуацій, коли рішення залежить лише від інспектора, аудитора, ревізора, слідчого податкової міліції, зокрема, за рахунок перетворення норм законів на детальні регламенти, інструкції, уточнюючі консультації. Тобто працівник податкової служби має бути обмежений у можливості прийняття двох рішень – законного і неправильного.
Наприклад, після запровадження автоматизованої системи виявлення суб’єктів тіньової економіки інспектор не може призначити перевірку підприємства на власний розсуд. Він працює з тими, які йому видала пошукова система, що відслідковує податкові ризики. Результат – кількість перевірок скоротилася втричі, а надходження податків збільшилося.
По-друге, потрібно мінімізувати контакти інспектора з платником. А це – розвиток дистанційних сервісів, скорочення формальних процедур тощо. По-третє, у структурі управління податкового відомства треба чітко розділити функції обслуговування платників і контролю. Ці два методи боротьби з корупцією поєднані в проекті створення сервісних центрів у кожній податковій інспекції, який нині успішно реалізується.
Під четвертим пунктом позначимо скорочення документації та термінів її обробки.
І останнє (за номером, але не за значенням): це – прозорість і відкритість, створення ефективного механізму зворотного зв’язку, використання громадських майданчиків для дискусій.
Щоб прийняти правильне рішення, треба знати ситуацію, до того ж – усебічно. Приміром, як і в журналістиці, об’єктивною є та інформація, що підтверджена кількома незалежними джерелами.
Тож Державна податкова служба України запровадила сервіс, який допоможе представникам громадськості, незалежним експертам, підприємцям, пересічним громадянам разом із податківцями спільно здолати корупцію у лавах відомства, ліквідувати перешкоди у підприємницькій діяльності та складнощі у спілкуванні з посадовцями. Нова ініціатива податківців називається «Пульс податкової».
Назва проекту говорить сама за себе: керівництво ДПС України прагне постійно тримати руку на пульсі податкової служби, швидко й ефективно реагувати на можливі прояви небезпечних для будь-якої державної установи «хвороб», таких, як порушення законних прав людини, зловживання владою.
Прозорість і відкритість – запорука довіри до податкової служби та податківців. Довіра – це і важливий елемент у боротьбі з корупцією. Саме тісна співпраця податківців і громадськості здатна розірвати корупційне коло.
«Пульс податкової» – це «гаряча» телефонна лінія, яка працює за принципом call-back (не лише приймає звернення, але й повідомляє про результати перевірок та вжиті заходи). Працює лінія цілодобово: від 8:30 до 19:30 інформацію приймають оператори, у позаробочий час – інтерактивний автовідповідач.
Телефон «Пульсу податкової» – (044) 284-00-07. За цим номером приймаються звернення щодо можливих протиправних дій посадових осіб податкової служби. За участю співробітників управління внутрішньої безпеки така інформація перевіряється.
З часу запровадження «Пульсу податкової» до управління внутрішньої безпеки ДПС України надійшло більш ніж 100 заяв. У відділі внутрішньої безпеки при ДПС у Чернігівській області теж дієво функціонує телефон довіри – (0462) 668-522.
Для активізації профілактичної роботи, спрямованої на попередження корупційних проявів, а також службових зловживань, в усіх податкових інспекціях та відділеннях області співробітники відділу внутрішньої безпеки виступають на нарадах, під час семінарів, професійно-економічних занять, індивідуально спілкуються з керівниками структурних підрозділів та їхніми підлеглими.
З початку року проведено понад 100 лекцій, виступів та бесід у колективах податківців, розміщено 13 публікацій у пресі та підготовлено 14 виступів на радіо та телебаченні.
Чималу увагу приділяємо підбору кадрів для роботи в органах податкової служби, вивченню інформації про кандидатів на вакантні посади, їхніх морально-ділових якостей. З перевірених 80-ти кандидатів, двом – відмовлено у призначенні на посаду.

Євгеній ПРОЦЕНКО,
начальник відділу внутрішньої безпеки при ДПС у Чернігівській області управління внутрішньої безпеки ДПС України, полковник податкової міліції

Регион: 
Чернигов и область
Щоб здолати корупцію, без громадськості не обійтися