Які іграшки потрібні дітям?


Які іграшки потрібні дітям?

Обирати іграшки – справжня наука, яку доводиться опановувати батькам, щоб їхнє чадо росло щасливим та пізнавало навколишній світ. Саме під час ігор малюк вчиться спілкуватися, виражати емоції, думати. Іграшки допомагають дитині моделювати різні життєві ситуації та «приміряти» на себе обов’язки дорослих.

Вони мають подобатися дитині

– Гра – це основна діяльність дошкільнят, а іграшки – це засоби гри, – каже старший викладач кафедри загальної та вікової психології Чернігівського національного педагогічного університету ім. Шевченка Юлія Примак, яка нині виховує чотирирічну донечку Валерію. – Гратися дитині потрібно, щоб вона всебічно розвивалася, передусім інтелектуально, психічно та емоційно.
Батькам треба обирати не лише якісні іграшки, але й такі, що відповідають віку дитини, адже те, що було цікаво малюку в два роки, навряд чи захопить його у п’ять. І навпаки, те з чим дитина з легкістю розбереться у старшому віці, не викличе інтересу, скажімо, у малюка, якому щойно виповнився рік. Щоправда, іграшкою може стати будь-який предмет, який опиняється під рукою, наприклад, листочок чи звичайна ниточка, а не лише ляльки та машинки з крамниці.
– Іграшка має викликати у дитини емоції, насамперед позитивні, відчуття прекрасного. Обираючи її, мати або батько мають інтуїтивно відчути, що їхній дитині вона сподобається. Малюк може підказати батькам, що він хоче. Треба, щоб бавлячись, дитина не лише вчилася, але й отримувала задоволення та відчувала себе щасливою.
Зокрема, до року дитині потрібні іграшки-брязкальця, щоб розвивати слухове, тактильне та зорове сприймання.
– Вони мають бути різного розміру, кольору та з різного матеріалу. Завдяки цьому малюк поступово зрозуміє, що є маленькі предмети і великі, дерев’яні, металеві чи пластмасові. М’які іграшки своїй донечці я почала купувати, коли їй було лише два або три місяці, – не приховує Юлія Примак. – Вони потрібні малюкам, щоб розвивати тактильні відчуття, для розвитку світосприйняття. Бажано, щоб за розмірами та кольором іграшки були наближені до своїх природних форм, як, наприклад, справжні зайчик або півник. Але так буває не завжди, тож коли дитина підросте, їй треба пояснити, що насправді звірі, наприклад, ведмеді – великі, але для іграшки такого великого розміру в квартирі немає місця.
Психологи вважають, що особливо позитивний вплив на розвиток особистості дитини справляють іграшки, які вони виготовили разом із батьками, наприклад, ляльки-мотанки, тільди або якісь вироби з дерева. Це вчить малюків взаємодіяти з людьми та співпереживати. На жаль, майструвати вміють не всі, тож за таких обставин головне – правильно обрати іграшку у сучасних крамницях, а потім гратися нею з сином або донькою.
– Іграшку для малюків до трьох років бажано купувати без нащадка, бо в крамниці дитині може сподобатися те, що їй не підходить, а відмовити буде непросто, – зазначила психолог. – Якщо дитина старшого віку, а в крамниці дуже великий вибір, то батькам теж краще зробити покупку самостійно, але треба звернути увагу на побажання сина чи доньки, – рекомендує психолог.
Нині в крамницях і на ринках можна побачити такі іграшки, що навіть дорослому важко зрозуміти, який це персонаж і яке його призначення.
– Це біда нашого суспільства, яку нав’язують нам сучасні анімація та інформаційні технології. Батьки мають критично ставитися до цієї проблеми. На жаль, заборонити продавати ляльки-страшилки або якихось незрозумілих істот ніхто не може. Треба передусім думати, чи принесе користь ця іграшка нащадку. Також усе залежить від того, які якості хочуть виховати батьки у дитини, – вважає Юлія Примак.
Для формування правильної статевої ідентифікації бажано, щоб дівчата здебільшого гралися традиційними дівочими іграшками – ляльками і ведмедиками, а хлопчики – машинками, дитячими наборами інструментів тощо. Але в тому, що хлопчики цікавляться ляльками, а дівчата машинками, немає нічого поганого.
– У моєї донечки є машинки і конструктори, – розповідає Юлія Примак. – Дівчатам потрібні ці іграшки, щоб зрозуміти, що таке автомобіль, яке його призначення, як він влаштований. Це досвід, який потім стане у нагоді. До того ж, нині багато жінок кермують автівками. А хлопчик, граючись із лялькою, вчиться співпереживанню. І дуже добре, якщо у чоловіка є такі риси характеру. Звичайно, якщо дитина постійно надає перевагу іграшкам, якими граються представники протилежної статі, змінюється її поведінка, і це турбує батьків. Можливо, тоді варто звернутися за консультацією до психолога.
А ось одностайної думки, скільки іграшок потрібно дитині, у психологів немає.
– Принцип, чим більше, тим краще, в цьому випадку не працює, але для нормального розвитку двох-трьох іграшок дитині замало. Малюку до року треба щонайменше сім-дев’ять іграшок, але зазвичай у дітей їх більше. І це добре, бо середовище, в якому виховують малюка, має бути багатим на емоції, відчуття, – стверджує Юлія Примак.
Не варто забувати про безпеку
Фахівці вважають, що іграшки краще купувати у спеціалізованих крамницях, оскільки там є потрібні умови для зберігання товару та працює персонал із санітарними книжками. Також у крамницях є демонстраційні зразки іграшок, які стоять на полицях.
– На ринках, до того ж стихійних, такого порядку, як у крамницях немає, – запевняє завідувачка відділення гігієни дітей та підлітків обласної санітарно-епідеміологічної станції Алла Тарасенко. – Своїм дітям я купувала іграшки лише в магазинах, хоча на ринку ціна нижча. Перед тим, як купити будь-яку іграшку, потрібно запитати у продавця документи на неї. Не треба соромитися це робити, бо насправді реалізатори мають показувати покупцеві висновок санітарно-епідеміологічної станції про безпечність товару. 
Батькам обов’язково треба звернути увагу, щоб на іграшці був ярлик з інформацією про виробника та для дітей якого віку цей предмет. Усі написи мають бути зрозумілою для покупця мовою – українською чи російською. До гумових або пластмасових іграшок, якими гратимуться діти молодшого віку, вимоги більш жорсткі, бо малюки зазвичай тягнуть усе до рота. Не купуйте іграшку без упаковки, особливо м’яку.
– Інколи буваю на ринку «Нива» і спостерігаю, як м’якими іграшками торгують просто неба з асфальту та розвішують довкола торгового місця. Звісно, їх не розкуповують за день, тому висять вони довго. Тож людям, які збираються їх придбати, варто замислитися, скільки в тій іграшці пилу, який може нашкодити дитині, – каже Алла Тарасенко. – На мою думку, вітчизняні іграшки якісніші, бо їх тестують на виробництві, зокрема перевіряють розмір дрібних деталей, чи міцно пришиті очі, носики та ґудзики, щоб дитина не могла їх відірвати і проковтнути. А про якість багатьох імпортованих іграшок покупцям доводиться лише здогадуватися.
Батьків мають насторожити і дуже яскраві кольори та різкий запах іграшки.
– До складу яскравих барвників входять формальдегіди та інші хімічні речовини. Якщо дитина бере до рота таку іграшку, це може негативно вплинути на її здоров’я, – уточнює фахівець.
Ірина ОСТАШКО
Фото  автора
Деснянка вільна №12 (415)
 

 

Регион: 
Чернигов и область
Які іграшки потрібні дітям?